torsdag 3 oktober 2013

Några Itrim-knytnävar och mina egna syrliga morötter

Vi har hunnit testa lite fler recept i Itrim receptböckerna nu när G börjat äta vanlig mat. Tidigare har jag provat grön ärtsoppa. Rent generellt är recepten lite klent kryddade, men så är det ju i princip alltid i kokböcker. Det går ju att fixa till, även om det nog inte är så smart att salta mer än det står. Båda "knytnävarna" här finns i kapitlet Fler knytnävar i Itrim's första kokbok.
  
Mycket att välja på här...


Spenatcréme med vitlök

Jag tog mer spenat än receptet krävde eftersom vi hade lite slattar av fryst spenat. Det hade nog varit listigt att tina spenaten först som receptet föreslog men... Äh! Kryddade extra med muskotnöt och lite cayennepeppar, och jag kunde nog använt mer vitlök egentligen. När jag provsmakade kändes det ganska blaskigt, men kesellan lyfte rätten rejält! Tyvärr hade vi råkat ta Kesella 10% istället för 1%, men det fick gå ändå. Med mer spenat och mindre kesella än i originalreceptet blev det nog rätt ok ändå.

Coleslaw

Härom kvällen kokade vi rotmos och fläsklägg. Själv fick jag i uppgift att strimla vitkål och skära äpple "julienne" till en coleslaw. För den med rostig köksfranska innebär det att skära i jääättetunna stavar. Tänk tändsticksstorlek. Jag kanske är knäpp, men för mig är det en perfekt aktivitet för en tisdagskväll, att Julienna grönsaker och pyssla i köket tillsammans.

De avsteg som vi gjorde från receptet var att skära morötter och äpple "julienne" istället för att grovriva dem, och att lägga till rödlök. Det var helt klart värt besväret att skära grönsakerna istället för att riva! Sen gissar jag att G trollade lite med kryddningen också.

Betyget blev MYCKET bra. Jag brukar faktiskt inte gilla coleslaw, särskilt inte köpt sådan, eftersom den ofta är för kladdig och majonäsig för min smak. Den här var fullpackad med krispiga godsaker och "kladdet" täckte bara precis grönsakerna utan att bli för mycket. Rekommenderas!

Bild på färdiga syrliga morötter? Nix, de tog slut :P

Syrliga morötter

Det här receptet har jag själv hittat på som ett bra tillbehör till ugnsbakad fisk. Morötterna blir sötsyrliga, nästan med en hint av lemonad.

Tillagas i ugn 175-200 grader beroende på vad din fisk behöver för temperatur.

2 stora morötter, skurna i tunna stavar (anpassa grovleken efter hur lång eller kort tillagningstiden ska vara)
½-1 citron, tvättad
½ liten rödlök, skivad
Färsk timjan
Salt
Ugnsfolie
En liten klick smör
Noily prat eller martini (vit)

Riv av en lång bit ugnsfolie och lägg den dubbel.
Blanda morotsstavarna och löken i en hög på foliearket och lägg en knippe färsk timjan ovanpå.
Börja vika upp kanterna för att kunna vika ihop det hela till en tät foliepåse, men se till att lämna lite luft så att ångan kan cirkulera.
Pressa över citronen och lägg ner det urkramade skalet i paketet. Slå över en slurk Noily prat och salta efter behag. Lägg eventuellt i en klick smör.
Fippla ihop foliepaketet och placera på en plåt längst ner i ugnen. Låt grönsakerna tillagas samtidigt som fisken. Eventuellt behöver grönsakerna lite längre tid än fisken, men de ska fortfarande ha tuggmotstånd när de är klara.

Inga kommentarer: