måndag 2 december 2013

En dag i garnets tecken

Ibland är det skönt att börja dagen med ett tidigt ärende, så är dagen igång sen. Dagens bonusärende var att ta sig in i garaget. Tips från coachen: det är inte så listigt att låsa in nyckelkortet i bilen och bilen i garaget. Jag behövde dock inte stå så värst länge innan en av garagegrannarna öppnade dörren. Med det lilla ärendet ur världen var det bara att ta bussen in till stan för nästa. Jag tror trafiken var lite trassligare än vanligt, jag blev i alla fall lite sen. Nästa ärende? Uppföljning av mitt bråkiga öga. Det såg förhållandevis bra ut, men inte så bra att jag kan sluta med ögondroppar morgon och kväll.

Hurra för garagegrannar! Och hurra för varma halvvantar!
Efter dagens måsten hade jag bestämt mig för lite egentid. Första uppdraget: shoppa garn. Den garnaffär jag ville åt, Wincentgarner i närheten av Odenplan, hade inte öppnat ännu. Det var kallt så jag tittade runt inne på Ljungkvists Garn som bekvämt nog också ligger nära t-banestationen. Jag kunde inte motstå härligt fluorescerande sockgarn från Regia så det fick bli ett nystan. Neon flower var alldeles tillräckligt galet färgglatt. Mitt egentliga ärende var att införskaffa ett nystan Rowan Kidsilk Haze Stripe i härliga färger av Kaffe Fasset. Jag tänkte nämligen sticka en Fluff! eller om det är ett Fluff!? Jag hade några nystan mohair hemma, men... alltså om jag ska sticka så är det ju roligare om garnet är fint och skönt och fluffigt tänker jag. Jag har en hel del billig mohair från mina tidiga stickdagar... Den som är kvar är inte i världens skönaste kvalitet tyvärr för det var lite hit and miss innan jag lärde mig var som är trevligt att sticka i. Jag har lärt mig sedan dess!

Men nu slirar jag iväg lite. Andra och väldigt trevliga uppdraget för dagen var att träffa några av medlemmarna i Stickklubben Stockholm på ett café i Liljeholmen. Jag tror jag satt där i fyra timmar och stickade och pratade och bara hängde med likasinnade. Mycket bra för själen.

Inga kommentarer: